Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2018. január 18., csütörtök, Piroska napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap Nagybőgősök Külföldiek Országok szerint (Z-A)
Szerző szűrő     Elemek száma 
# Cikk cím Szerző
Szalnickij, N.F. Oroszország
Szlovacsevszkij, N. Oroszország
Szolodcsenko, Igantyij Grigorjevics Oroszország
Vasenceva, Valentyina Oroszország
Vejnblat, Pjotr Abramovics Oroszország
Zinovics, Vlagyimir Kuprianovics Oroszország
Zsdanov, Vaszilij Alekszandrovics Oroszország
Jefremov, Ivan Oroszország
Abriani, Corrado Olaszország
Amici, Vincenzo Olaszország
Andreoli, Giuseppe Olaszország
Anglois, Luigi Olaszország
Apuzzi, Domenico Olaszország
Barberi, Francesco de Olaszország
Barberi, Carmelo de Olaszország
Bartoli, Tito Olaszország
Battioni, Tulio Olaszország
Belletti, Luigi Olaszország
Belotti, Mario Olaszország
Besozzi, Carlo Olaszország
 
7 / 39 oldal
Uhlmann, Dieter
Berlinben a Deutsche Staatsoper tagja.


 
Madenski, Eduard
(1877-1923) Bécsben született és ott is halt meg. Jó zenei előképzés után tizennégy évesen kezdte meg zenei tanulmányait a bécsi konzervatóriumban hegedűn, de 1892-től már nagybőgőt tanult Simandlnál. Kitüntetéssel végzett 1898-ban.A következő évben próbajáték alapján huszonkét jelentkező közül őt vették fel a bécsi Operaház zenekarába, ahol 1909-től vezető nagybőgős lett. Szólistaként bemutatkozó hangversenye 1903-ban a Musikverein-saalban mintegy kétezer főnyi közönség előtt hatalmas sikerrel zajlott le. Koncertjeinek külön érdekessége volt, hogy nagynevű elődeivel szemben, akik kisalakú és magasabbra hangolt nagybőgőkön szólóztak, ő ere-deti nagyságú és legtöbbnyire normál hangolású hangszeren teljesítette koncertjeit. Ez a gyakorlat lassanként követőkre talált, de mindmáig nem vált általánossá. Pedig ez a hangolás felel meg a nagybőgő igazi hangjának, mert a felhangolt nagybőgő hangja már nagyon megközelíti a gordonka hangszínét és könnyen össze is téveszthető azzal. Ennek ellenére a szólisták többsége ez utóbbit részesíti előnyben, annál is inkább, minthogy a létező nagybőgő-kompozíciók nagyobb része eleve ilyen hangolásra készült.Madenskire fölényes technika, könnyed játék, melegen csengő hang és a hegedűsökével vetélkedő előadási mód volt jellemző. Hüvelykfek-vésben a 4. ujjat is használta. Furtwaengler így nyilatkozott Madenski játékáról: "nem csak ujjainak és vonójának művészete csodálatos, de képes a rideg nagybőgőn énekelni és a gordonkák sallangmentes hangszépségével szemben nem hogy alulmaradna, de tömörségben és erőben felül is múlja azokat."Madenski etűdöket és előadási darabokat írt. Rövidke zenetörténeti munkája a Grundriss der Geschichte des Solospiels auf dem Kontrabass. Legkitűnőbb tanítványa J. Prunner volt, aki később tanár és szólista lett Bukarestben.


 

Anyiszimov, Viktor Ivanovics
(1908-?) Bujanovszkij tanítványa és a Leningrádi Filharmonikus Zenekar tagja volt.


 

Koloszov, Jevgenyij Alekszejevics
1940-ben született, és Asztahov egyik legkitűnőbb tanítványa volt. Kezdetben tanára asszisztenseként működött, majd 1962-es végzése után önállóan kezdett tanítani.


 
Sojers, Oldrich
(1891-1953) 1913-ban végzett Prágában Cernynél. Ezután néhány koncertet adott Ausztriában és Olaszországban. 1913-tól színházi muzsikus volt egészen 1934-ig, amikor a konzervatórium tanárává nevezték ki. Az 1929 és 1936 közötti években a Cseh Nonett tagja volt. Kiemelkedő tanítványa volt Zdenek Benda. Sorejs számos átiratot készített a nagybőgő számára.


 

Liehr, Hermann
Német származású amerikai nagybőgős; a Jordan Hall Orchestra tagja volt.