Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2017. április 24., hétfő, György napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap Nagybőgősök Külföldiek

Külföldiek

Cím szűrő     Elemek száma 
Flechsig, Max
Fokin, Mihail Szemjonovics
Forgione, Pasquale
Formanek, Gerhard
Förster, Richard
Fraczek, Andrzej
Francioni, Enrico
Franke, Karl
Fredin, Thorvald
Freitag, Andreas
Frey, Peter
Fricke, Wilhelm
Frischmuth, Heinz
Fröhlich, Joseph
Fryba, Hans
Fuka, Václav
Fukazawa, Isao
Füssel,Rolf
Gabbi, Centurio
Gabdulin, Rusztem Iszkanderovics
 
10 / 39 oldal
Kindler, Franz
Duisburgi nagybőgős; 1929-ben a Kontrabassisten Bund egyik alapító tagja volt.


 
White, A.C.
(1845-1902), Howell tanítványa a Royal Academy of Musicon tanított az 1879 és 1902 közötti években. 1883 és 1893 között egyidejűleg a Royal College of Musicnak is tanára volt. A londoni Operában is dolgozott mint szólóbőgős.


 

Ferrero, Giovanni
(Ivan Oszipovics) olasz származású művész 1818-ban született Saviglianóban, Szardínia szigetén. Zenei képzését Torinóban kapta. 1845-ben telepedett le Szentpétervárott, ahol önálló hangversennyel mutatkozott be, és azonnal alkalmazták is a színházi zenekarban mint első nagybőgőst. Ez időtől bontakozott ki igazán tehetsége, melyet sokoldalúan gyümölcsöztetett. 1868-tól élete végéig ő töltötte be a színház zeneigazgatói állását. Karmesterként is sikeresen működött közre mind az operában, mind a filharmóniai hangversenyeken. Az udvari énekkarban karvezetőként tevékenykedett.Közben Szentpétervárott rendszeresen adott évente egy-két koncertet. 1858-tól kezdődően évi háromhavi szabadsággal rendelkezett, és ezt mindig hazájában, Itáliában töltötte el. Ilyenkor Torinóban lépett fel mint szólista vagy karmester.Zeneszerzői tevékenységet is folytatott, és sorozatban komponálta műveit a nagybőgő számára, gyakran zenekari kísérettel. Ezekből sajnos csak egy Andante és polonéz maradt fenn az utókor számára, de ez is kiszorult a repertoárból. A közelmúltban azonban a szovjet zeneműkiadó zongorakíséretes változatban kiadta.Szentpétervárra való megérkezése után azonnal megkezdte pedagógiai tevékenységét. 1862-ben A. G. Rubinsteinnek, a konzervatórium első igazgatójának felkérésére elvállalta a nagybőgő-tanszak megszervezését és vezetését. Amikor itt tanári működését megkezdte, már jelentős pedagógiai tapasztalatokkal rendelkezett.E munkáját nagy lelkesedéssel végezte egészen haláláig. Tizenöt évig tartó tanári munkája során számos kitűnő nagybőgőst nevelt fel. E tevékenységét nagyban elősegítette, hogy Ludwig Otto szentpétervári hangszerkészítő kitűnő hangszereket bocsátott rendelkezésére. Bottesini iskolája alapján francia vonófogással tanított.Ferrero 1877. július 12-ikén halt meg.


 

Olson, Phyllis Edward
Oscar Zimmerman növendéke. A Denveri Szimfonikusoknál játszott, később bőgőt és zongorát tanítottUrbanaban az Illinois Egyetemen. Később aTowson Állami Egyetem fakultásának tagja volt Towsonban, Marylandban.Rendszeres kisegítő tagja a Baltimore Szimfonikus zenekarnál. 1980-84-ig tagja volt az amerikai viola da Gamba Társaságnak. Hindemith: Szonáta című darabját 1951-ben ő játszotta először az USA-ban.


 
Sperger, Johann Matthias
A kitűnő művész, virtuóz szólista és zeneszerző 1750. március 23-ikán született Feldsbergben (ma Valtice, Csehország).Első zenei képzését szülőhelyén kapta. 1767-ben Bécsbe költözött tanulmányainak folytatása céljából, ahol valószínűleg Pischlberger lett a mestere. (Erre abból következtethetünk, hogy hagyatékában Pischlberger által dedikált kottákat találtak.) Pischlberger 1770-ben jött vissza Bécsbe. Sperger ekkor húszéves volt és aligha találhatott volna nála jobb mestert. Egyidejűleg J. G. Albrechtsbergertől zeneelméletet is tanult.Először Pozsonyban Batthyány püspök zenekarában kapott állást, és ott dolgozott az 1777-83-as években. Ugyanebben a zenekarban játszott rövid ideig J. Kampfer, valamint haláláig, 1781-ig Anton Zimmermann is mint első hegedűs és koncertmester. A Pozsonyban eltöltött hat év Sperger életének egyik legtermékenyebb időszaka volt. Itt írta koncertjei közül az első hatot. Arról, hogy ezek itt bemutatásra kerültek volna, nincsenek adatok, bár ez elképzelhető, mert minden szükséges közreműködő rendelkezésre állt.Sperger ugyanebben az időben már másutt is adott koncerteket. Így első hangversenye Bécsben 1778. december 20-ikán volt, melyen egyik saját versenyművét is bemutatta, továbbá egyik szimfóniája is előadásra került. 1779-től ő is tagja lett a Tonkünstler Sozietátnek. 1781-ben Brnoban koncertezett egy öthúros nagybőgőn; itt később még további fellépései is voltak.Az 1783-86-os éveket Gyepűfüzesen (ma: Fidisch, Burgenland) töltötte, ahol Erdődy László gróf szolgálatában állt, mint zenekari muzsikus. Némely feltételezések szerint innen Eszterházára, Haydn zenekarához szerződött volna, erről azonban semmiféle bizonyíték sem áll rendelkezésre. Pelczar szerint viszont Sperger először Eszterházán, Haydn zenekarában dolgozott. Erről sincs azonban komolyan vehető adat.Az 1786-1789-es években ismét Bécsben találjuk, innen indult hangversenykörútjaira. 1788. január 26. és február 18. között Berlinben hét ízben játszott II. Frigyes Vilmos király jelenlétében, ami akkor csak a legkitűnőbbeknek adatott meg. Ugyanezen év decemberében Bécsben is volt két koncertje, továbbá Prágában, Ludwigslustban, Ansbachban, Pas-sauban és Drezdában. 1789-ben Parmában, Bolognában és Triesztben is fellépett. Ezeken a helyeken főleg saját műveiből játszott.1789-ben Schwerinbe (Ludwigslust) szerződött, ahol Franz von Mecklenburg zenekarának tagja volt huszonöt éven keresztül. Itt sokoldalú zenei tevékenységet folytatott. A koncertezés és a zenekari játék mellett például orgonán mutatta be saját szerzeményeit, preludiumokat, korálokat stb. ludwigslusti tartózkodása alatt koncertezett még Lübeckben, Berlinben, Lipcsében és Bécsben is.Neki is, akár sok más tehetséges zeneszerzőnek, az volt a sorsa, hogy "elveszett a nagyok árnyékában". 1812. május 13-ikán halt meg Ludwigslustban. Ugyanezen hónap 26-ikán Cammer Musicus Erster Kontrabass Sperger emlékére gyászmise keretében Mozart Requiemjét játszották el.nagybőgőre 19 versenyművet és két tucat további darabot komponált. Ezeken kívül írt 45 szimfóniát, különböző hangszerekre szánt versenyműveket, vonósnégyeseket, áriákat, templomi zenét stb., melyek jobbára ismeretlenek maradtak.A Ludwigslust előtti időben öt-, később négyhúros hangszeren játszott, melyek többnyire terc-kvarthangolásúak voltak. Leggyakoribb hangolásai A-D-Fisz-A, Fisz-H-E-A vagy B-Esz-G-C, ritkábban F-A-D-Fisz, valamint C-F-A-C voltak. Kvarthangolásban (E-A-D-G) mindössze három cassatiója íródott. Két nagybőgője volt: egyik koncertjátékra "finom és drága húrokkal", a másik zenekari játékra.Halála után szinte teljesen megfeledkeztek róla. Több mint fél évszázaddal ezelőtt, 1940. június 20-ikán Franz Ortner müncheni nagybőgőművész előadta Nürnbergben Sperger A-dúr koncertjét, és ezzel elindította Sperger újrafelfedezésének folyamatát. Egyidejűleg R. Malaric több Sperger-művet is kiadott.Jelenleg Prof. Klaus Trumpf kiadója Sperger műveinek, ezeket T-jegyzékszámmal látja el. A Sperger művek virágkorukat élik, mivel egy-két bőgős igen csak gondoskodik róla. Legkiemelkedőbben Prof. Klaus Trumpf, aki 2003-ban megrendezte az első Johann Matthaias Sperger versenyt, ami azóta minden második évben kerül megrendezésre, igen magas szakmai színvonallal. Jelenleg Prof. Klaus Trumpf kiadója Sperger műveinek, ezeket T-jegyzékszámmal látja el.


 

Wilken, Martin
Nagybőgős Baden-Badenben; 1929-ben a Kontrabassisten Bund egyik alapító tagja volt.