Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2017. október 22., vasárnap, Előd napja van.     Kapcsolat  Támogatás

Kliei, Walter

Berlinben a Deutsche Staatsoper zenekarának tagja.

 
Posta, Frantisek
1919-ben született Lányban (Szlovákia). Már gyermekkorában megnyilvánult zenei érdeklődése, és kezdetben, annyi más nagybőgőshöz hasonlóan, hegedűt tanult. Az 1934 és 1940 közötti években O. Sorejs tanítványa volt. Még mielőtt tanulmányait befejezte volna, már 1939-ben felvették a Prágai Filharmonikusok zenekarába, ahol 1945 óta a szólam élén állt. Mint szólista számos koncerten lépett fel, nemegyszer zenekari kísérettel, főleg saját zenekarával. Műsorát előszeretettel válogatta a régi muzsika irodalmából. Egy G. B. Grancino által 1693-ban épített mesterbőgő tulajdonosa, koncertjeit is ezen adja. 1965-ben állami díjjal tüntették ki. Művészetét több hanglemez őrzi.A Csehszlovákiában feledésbe merült gambajáték felújítása is Posta nevéhez fűződik. Ennek érdekében a régi mesterek nyomán Bohumil Pechar cseh hangszerkészítő egy hathúros basszusgambát épített a számára. Ezen a hangszeren gyakran játszotta Bach szonátáit, szvitjeit és más műveit. Ennek a muzsikának korhű megszólaltatására háromtagú kisegyüttest alapított, amely viola d amoréból, basszusgambából és teor-bából állt.1953-tól lett professzor Prágában. Keze alatt számos kitűnő nagybőgős nőtt fel. Markneukirchenben 1981-ben, 1983-ban és 1985-ben a nemzetközi zsűri tagja volt.


 
Dimén Csaba
Zenei tanulmányait Csíkszeredában kezdte trombita, majd nagybőgő szakon. Ugyanitt, a Nagy István Művészeti Líceumban érettségizett 1998-ban, Köllő Ferenc növendékeként. Előadóművészi és tanári diplomáját a brassói Transilvania Egyetem zenei fakultásán szerezte 2003-ban, Ioan Neagoe tanítványaként. 2001?2003 között a Marosvásárhelyi Filharmónia nagybőgőse, majd 2003 őszétől a drezdai Hochschule für Musik Carl Maria von Weber posztgraduális képzésén vesz részt, ahol 2004 novemberében elnyerte a legjobb külföldi diáknak járó ösztöndíjat. 2004 őszétől a Dresdner Philharmonieben is muzsikál.1997 óta gambázik, főként autodidakta módszerrel tanult, konzulensei: Chereji Szilárd, Bartha Anna és Ilse L. Herbert.Több régizenei együttes (Codex, Chantarelle) és kamarazenekar (Csíki Kamarazenekar, Sinfonietta Dresden) tagja.A Musica Historica munkájában 2000 óta vesz részt.


 

Sperger, Johann Matthias
A kitűnő művész, virtuóz szólista és zeneszerző 1750. március 23-ikán született Feldsbergben (ma Valtice, Csehország).Első zenei képzését szülőhelyén kapta. 1767-ben Bécsbe költözött tanulmányainak folytatása céljából, ahol valószínűleg Pischlberger lett a mestere. (Erre abból következtethetünk, hogy hagyatékában Pischlberger által dedikált kottákat találtak.) Pischlberger 1770-ben jött vissza Bécsbe. Sperger ekkor húszéves volt és aligha találhatott volna nála jobb mestert. Egyidejűleg J. G. Albrechtsbergertől zeneelméletet is tanult.Először Pozsonyban Batthyány püspök zenekarában kapott állást, és ott dolgozott az 1777-83-as években. Ugyanebben a zenekarban játszott rövid ideig J. Kampfer, valamint haláláig, 1781-ig Anton Zimmermann is mint első hegedűs és koncertmester. A Pozsonyban eltöltött hat év Sperger életének egyik legtermékenyebb időszaka volt. Itt írta koncertjei közül az első hatot. Arról, hogy ezek itt bemutatásra kerültek volna, nincsenek adatok, bár ez elképzelhető, mert minden szükséges közreműködő rendelkezésre állt.Sperger ugyanebben az időben már másutt is adott koncerteket. Így első hangversenye Bécsben 1778. december 20-ikán volt, melyen egyik saját versenyművét is bemutatta, továbbá egyik szimfóniája is előadásra került. 1779-től ő is tagja lett a Tonkünstler Sozietátnek. 1781-ben Brnoban koncertezett egy öthúros nagybőgőn; itt később még további fellépései is voltak.Az 1783-86-os éveket Gyepűfüzesen (ma: Fidisch, Burgenland) töltötte, ahol Erdődy László gróf szolgálatában állt, mint zenekari muzsikus. Némely feltételezések szerint innen Eszterházára, Haydn zenekarához szerződött volna, erről azonban semmiféle bizonyíték sem áll rendelkezésre. Pelczar szerint viszont Sperger először Eszterházán, Haydn zenekarában dolgozott. Erről sincs azonban komolyan vehető adat.Az 1786-1789-es években ismét Bécsben találjuk, innen indult hangversenykörútjaira. 1788. január 26. és február 18. között Berlinben hét ízben játszott II. Frigyes Vilmos király jelenlétében, ami akkor csak a legkitűnőbbeknek adatott meg. Ugyanezen év decemberében Bécsben is volt két koncertje, továbbá Prágában, Ludwigslustban, Ansbachban, Pas-sauban és Drezdában. 1789-ben Parmában, Bolognában és Triesztben is fellépett. Ezeken a helyeken főleg saját műveiből játszott.1789-ben Schwerinbe (Ludwigslust) szerződött, ahol Franz von Mecklenburg zenekarának tagja volt huszonöt éven keresztül. Itt sokoldalú zenei tevékenységet folytatott. A koncertezés és a zenekari játék mellett például orgonán mutatta be saját szerzeményeit, preludiumokat, korálokat stb. ludwigslusti tartózkodása alatt koncertezett még Lübeckben, Berlinben, Lipcsében és Bécsben is.Neki is, akár sok más tehetséges zeneszerzőnek, az volt a sorsa, hogy "elveszett a nagyok árnyékában". 1812. május 13-ikán halt meg Ludwigslustban. Ugyanezen hónap 26-ikán Cammer Musicus Erster Kontrabass Sperger emlékére gyászmise keretében Mozart Requiemjét játszották el.nagybőgőre 19 versenyművet és két tucat további darabot komponált. Ezeken kívül írt 45 szimfóniát, különböző hangszerekre szánt versenyműveket, vonósnégyeseket, áriákat, templomi zenét stb., melyek jobbára ismeretlenek maradtak.A Ludwigslust előtti időben öt-, később négyhúros hangszeren játszott, melyek többnyire terc-kvarthangolásúak voltak. Leggyakoribb hangolásai A-D-Fisz-A, Fisz-H-E-A vagy B-Esz-G-C, ritkábban F-A-D-Fisz, valamint C-F-A-C voltak. Kvarthangolásban (E-A-D-G) mindössze három cassatiója íródott. Két nagybőgője volt: egyik koncertjátékra "finom és drága húrokkal", a másik zenekari játékra.Halála után szinte teljesen megfeledkeztek róla. Több mint fél évszázaddal ezelőtt, 1940. június 20-ikán Franz Ortner müncheni nagybőgőművész előadta Nürnbergben Sperger A-dúr koncertjét, és ezzel elindította Sperger újrafelfedezésének folyamatát. Egyidejűleg R. Malaric több Sperger-művet is kiadott.Jelenleg Prof. Klaus Trumpf kiadója Sperger műveinek, ezeket T-jegyzékszámmal látja el. A Sperger művek virágkorukat élik, mivel egy-két bőgős igen csak gondoskodik róla. Legkiemelkedőbben Prof. Klaus Trumpf, aki 2003-ban megrendezte az első Johann Matthaias Sperger versenyt, ami azóta minden második évben kerül megrendezésre, igen magas szakmai színvonallal. Jelenleg Prof. Klaus Trumpf kiadója Sperger műveinek, ezeket T-jegyzékszámmal látja el.


 

Torello, Ross Pedro
(1880-1902) volt, aki 1900-ban végzett. Kiemelkedő szólistának számított, de mindössze huszonkét éves korában, egy amerikai hangversenykörútra való elindulását megelőző este meghalt.


 
Dugov, P.
Leningrádban M. M. Kurbatov tanítványa volt, majd ugyanott azOperaház zenekarának tagja lett.


 

Halfpenny, Eric
(1906-?) hangszergyűjtő, teoretikus, nagybőgős és kontrafagottos, akinek elméleti munkái, köztük The Double Bass, illetve A note on the Genealogy of the Double Bass tarthatnak nagyobb érdeklődésre számot.