Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2017. december 16., szombat, Etelka és Aletta napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap Nagybőgősök Külföldiek Campostini, Gustavo

Campostini, Gustavo

(1831-1904) Firenze, apjától tanult, aki szintén kiváló nagybőgős volt. Első volt azok közt, akik szakítottak az alsó vonófogással és a felső (francia) vonófogást honosították meg Itáliában. Iskolát szerkesztett a háromhúros nagybőgő számára. Tanítványai közül kiemelkedett Pietro Tognieri (Milánó) és Enrico Marucelli. Ez utóbbinak több szerzeményét is ismerjük.

 
Zelenka, Jan Dismas
(1679-1745) zeneszerző és nagybőgős volt. A róla szóló első adatok egy prágai jezsuita kollégiumból származnak, ahol kispapként zenét is tanult. 1700-tól Drezdában az udvari zenekarban volt nagybőgős. 1716-ban "királyi kegyből" tanulmányi célból Bécsbe utazott, ahol J. J. Fuxnál tanult zeneszerzést. Ezt követően Olaszországba ment és Velencében Lottinál tanult. Ezután 1719-ben visszatért Drezdába, ahol élete hátralevő részében udvari karmesterként és zeneszerzőként működött. 23 misét, 2 Te Deumot, 3 oratóriumot és számos kisebb egyházi és világi művet írt.Tehetséges zeneszerzőnek számított, akit Bach is nagyra becsült. Ennek ellenére Handel és Bach kortársaként azokkal nem versenyezhetett,és hírneve mellettük elhomályosult. A nagybőgő szempontjából történelmi jelentősége, hogy utat mutatott a nagybőgő zenekari alkalmazási lehetőségeire. Így 5 Capriccios című művében már nagybőgőt is alkalmazott.


 
Budrow, Jack
Tagja volt a Houston Simphonynak, az Amerikai Nemzeti Opra Társulatának, a Sant Fé Opera Társulatának. Jelenleg az észak-Karolinai Zenekar szólamvezetője.


 

Roelofsen, Hans
Antony Woodrow növendéke, Hans Roelofsen az amsterdami Sweelinck-Conservatory-ban diplomázott 1977-ben.Tanulmányait Anner Bijlsmánál folytatta, valamint a berli Filharmónikusok szólóbőgősénél Klaus Stollnál1979-ig amíg el nem nyerte a "Prix d Excellence" díjat.Még ugyan ebben az évben őt választották több mint száz jelentkező közül, az összes zenei tudományágból,hogy a Holland Zenei Díjért tanulhasson, a legmagasabb nemzeti elismerésért amit egy holland kaphat.1981-ben megkapta a díjat, amit a kultúrális miniszter adott át neki.1979-ben őt választották az Utrecht Szimfonikus Zenekar szólóbőgősének.Egy egyedülálló 40%-os utazási kedvezményt is kapott, hogy viszonylag sűrűn járhassonaz USA-ba, hogy Gery Karral tanulhasson.Zenei úttörőként folytatta karrierjét, azzal a céllal, hogy megszabadítsa a nagybőgőt a zenekari elszigeteltségtől és behatároltságtól,használva azt az utat amelyet minden más vonóshangszer.1985 óta duópartnerével Rudolf Sennel ketten töltik be a Netherlands Philharmonic Orchestra szólóállását.1984 óta a Rotterdam Conservatory professzora, és 1994-től a Messiaen Academy of Arnhem professzora is.Sok volt növendéke elsőbőgősként van jelen nagyobb zenekarokban, mint például a Concergebouw Orchestra.Szólistaként Hollandiában szinte az összes hazai zenekarral fellépett a nagyobb koncerttermekben.Szintén játszott Carl Ph. E. Bach Kamarazenekarral a berlini "das Schauspielhaus"-banvalamint Belga és Svéd kamarazenekarokkal.Mint szólista, és tanár az USA-ban turnézott, beleértve az előadásokat a new yorki Carnegie Hallban,Chicagoban a "Myra Hess Series" rádióadásban, Washingtonban, San Franciscoban, Houstonban, Austinban,Lincolnban (Nebraska), Richmaondban (Virginia) Lafayette, Olympia (Washington), és Fairbanksban (Alaska), de Dél-Amerikában is Rio de Janeiro, Salvador, és Brasilia városok is turnéállomásai voltak.Kamarakoncerten játszott oolyan neves művészekkel, mint Yehudi és Hepzibah Menuhin, Varga Tibor, Yuri Bashmet, Menahem Pressler, Maria Joao Peres, Muza Rubackyté, Martha Argerich, Augustin Dumay, Colin Carr,a Prazak -, Fine Arts- Orlando- Vilnius Quartet. Fesztiválon, és kurzuson részt vett tanárként a következő országokban: Svájc, Spanyolország, Franciaország, Hollandia, Olaszország, Litvánia, és Brazília.1999-ben a Concertgebouw nyári sorozatában Max Buch Kol Nidreijét játszotta a National Philharmonic Orchestra of Lithuaniával, és ugyan ebben a sorozatban 2001-ben"Cross Over" programot vezényelt, beleértve Gerschwin Kék rapszódiáját és Antheil jazz szimfóniáját,és Piazolla Grand Tangoját játszotta saját, bőgőre írt verziójában a Concertgebouwban, Amsterdamban.Tanácsosa három zenei műhelynek, és művészeti vezetője a Tindal Alapítványnak,valamint ő kezdeményezte a kamarazenei koncerteket, vezető Holland és külföldi zenészekkel 1987-ben,amit magasan elismert a sajtó, és a Holland Művészeti Tanács.Ezek a koncertek szabad téren is zajlanak, valamint zenés színház- és operaelőadásokból állnak.1993 óta egy 6 húros Maggini Violone (1600) kópián játszik, és kiszélesítette repertoárját reneszánsz és barokk zenével,Frescobalditól Vivaldin át Bachig.Az ő eredménye, hogy több mint 100 darab jelent meg nagybőgő és zongora, nagybőgő duó, és csembaló és nagybőgőre,valamint nagybőgő és zenekarra.


 

Teetz, J.
a berlini Hofoper tagja volt és kiemelkedő művészként tartották számon a XIX. század első felében. Három etűdje ismert.


 
Zimmermann, Oscar
New Yorkban nagybőgős, pedagógus és műkedvelő nagybőgőkészítő. Iskolát írt, előadási darabokat szerzett. Egy gyűjteményt is összeállított a nagybőgő számára.


 

Hrasky, Reiner
(1943-) német nagybőgős és zeneszerző; 1977-ben részt vett Markneukirchenben a nemzetközi versenyen. Több szerzeménye ismert, részben nagybőgőre is írt műveket.