Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2017. szeptember 26., kedd, Jusztina napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap

Élet egy zenekarban

Bartányi Flórát, a stuttgarti opera friss tagját kérdeztem külföldi tartózkodásáról, élményeiről, tapasztalatairól, német zenekarokról.

Hogy érzed magad a zenekarnál?

Jelenleg a Stuttgarti Operaháznál játszom. Eddig itt érzem magamat a legjobban.

Mikor kerültél és hogyan be?

Idén januárban volt próbajátékom. Praktikumra játszottam elő, huszan voltunk. Első helyen nyertem, és felajánlottak egy fél kisegítői állást. Márciusban kezdtem, és egy évre szól a szerződésem.

Előtte milyen más zenekarokban közreműködtél együtt/ voltál tag?

Hannoveri Rádiózenekarnál (NDR Radiophilharmonie) kezdtem praktikummal. Majd kaptam egy időszakos szólamvezető helyettesi állást a Hageni Színháznál. Tavaly óta kisegítek alkalmanként a Hannoveri Operánál. Emellett több kamarazenekarral és kisebb színházzal játszottam együtt.

 

Mik a tapasztalataid?

Mind a négy zenekar, ahol eddig játszottam, különböző volt kategóriájuk szerint, így a különbség is szembetűnő. Egy rádiózenekarnál, mivel minden felvételre megy, már az első próbák is nagyon jól szóltak, pláne a koncertek. Hetente cserélődtek a műsorok, és minden héten más karmester vezényelt. Ezt praktikumosként különösen élveztem. A hageni 'B' zenekarban sokkal több volt a szolgálat, mint egy 'A' zenekarban vagy egy rádióban. Kisebb is a zenekar, több program ment párhuzamosan, ezért lényegesen fárasztóbb volt ott játszani. A két operaház létszámában is van különbség. A Stuttgarti Operaház a legnagyobbak közé tartozik Németországban, 130 zenész áll alkalmazásban, míg Hannoverben 111 fő.

Összevetve miben más a Stuttgarti opera zenekarának hangzása?

Precizitásban. Mindent pontosan úgy játszanak, ami a kottában van és nagyon magas művészi színvonalon. Úgy figyelnek egymásra a zenészek, mint egy kamarazenekarban és mindenki tiszteli a másikat, illetve a szólamvezetőt. Itt minden nap egy kihívás, ahol érdemes sokat gyakorolni, mert rögtön jön a szakmai visszajelzés. Számos díjjal tüntették már ki ezt az operaházat, mint például Faust-díj, Diaghilev-díj, „Az év operaháza“, „Az év előadása“, valamint „Az év énekesnője“, „Az év kórusa“, „Az év rendezői“, „Legizgalmasabb színpad“...

Mi a különlegesség, mi fogott meg?

A legnagyszerűbb élmény Stuttgartban, hogy a zenekar egy lélekként játszik. Úgy vettem észre, hogy a fiatal új tagoknak nagy része itt német, és legtöbben 20-24 évesen kerültek be. Sok közülük, aki szólamvezetői pozícióban van. Majdnem minden szólamban van két-három fiatal, és ez sokat számít a zenekari hangzásban. Nem érezni, hogy lennének kevésbé fitt idősebb kollégák, ami általában probléma lehet. Ami a legfontosabb, hogy minden hangszercsoport egyformán kiemelkedő. Nagyon jó a humorérzékük is. Farsangkor jópáran beöltözve jöttek a próbára, most a foci vb-n a bőgőszólamvezető sárga és piros lapokat osztott a próbán, ha valaki hibázott. Más zenekaroknál sokszor éreztem, hogy ez csak munka vagy szolgálat. Itt viszont szeretetből zenélnek, és a különbség óriási, ha egy egész zenekar szívből játszik! Az egyik színháznál - ahol játszottam -, gyakran panaszkodtak anyagi gondjaik miatt is, ami sok mindent megnehezít. Sokszor úgy éreztem, hogy nemcsak a mentalitáson múlik minden. Szinte sosem volt tétje az előadásoknak, koncerteknek (nem készültek felvételek, a közönség sem olyan kritikus, mint a nagyobb városokban), így ha valaki hibázott, nem volt különösebb közetkezménye. Ilyen körülmények mellett nagyon nehéz volt ott dolgozni.

Gondolom sok híresség megfordul nálatok?

Hírességekkel inkább a Rádiózenekarnál találkoztam, mint például Sol Gabetta, Sabine Meyer, Julia Fischer, Baráti Kristóf. Karmesterek közül Michael Sanderling, Andrés Orzco Estrada, Eivind Gullberg Jensen.

Hogy fogadnak, mint külföldit a szólamban?

Jól. Németországban nagyon sok a külföldi a zenészek között. Már a főiskolákon a tanulók fele külföldi. Hallomásból tudom csak, hogy Kelet-Németországban sokkal konzervatívabbak, mint nyugaton. Ott nőknek sem sok az esélyük több hangszercsoportnál, nem hogy egy kelet-európai nőnek. Szerencsére általánosságban egyre inkább keveredik a szólamok összetétele, mind külföldiekkel, mind nemileg. Ez azt mutatja, hogy inkább a szakmai tudás kezd manapság már számítani. Bár ez is inkább zenekartól függ. Mint magyart különösen barátságosan fogadnak. Mindenki tud egy-két szót magyarul, és mindenkinek van pozitív tapasztalata a magyar zenészekkel.

Hányan vagytok magyarok?

Eddig minden zenekarban találkoztam magyarokkal. Ebben a zenekarban az egyik szólamvezető csellista származik Budapestről, és egy szóló tenorista Erdélyből. A Hannoveri Opera bőgőszólamvezetője Balogh Bors, és többek között akikkel együtt tanultam Hannoverben, Bacsovics Nóra hegedűs az NDR-ben, Acsai Tímea szólófuvolista a berlini Komische Operben. Nem utolsó sorban Orbán Balázs, aki nemrég nyert szólamvezető helyettesi állást a Darmstadti Operába. Még megemlíthetem, hogy a trombitások rettegnek a magyaroktól, hiszen a legrangosabb német zenekarokban magyar a szólótrombitás.

Sok a külföldi a zenekarban?

Teljesen vegyes. Minden szólamban vannak külföldiek. A kisebb zenekaroknál több a külföldi, főleg kelet-európaiak és oroszok. Egyértelműen Németország a komolyzene központja. Itt a legnagyobb a hagyomány, itt van a legtöbb zenekar (több mint 130), ezáltal a legnagyobb esély egy állásra is. Rengeteg a szabadúszó zenész. Sokakat ismerek, akik tanításból, kamarazenéből és haknizásból is ugyanolyan jól megélnek, mint egy zenekari állásból. Talán azt fontos tudni, hogy Németország nyitott kapuval várja mindazokat, akiket a szakma ide vonz, és bizonyos feltételeknek megfelelnek.

 

Bartányi Flóra, nagybőgő

Főiskolai végzettség:

2013/10 óta Hochschule für Musik Detmold – Zenakari MA Tanár: Prof. Stanislav Anischenko

2010-2013 Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover – MA Diploma, kiváló minősítéssel Tanár: Prof. Ekkehard Beringer

2009-2010 Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover – ERASMUS Ösztöndíj Tanár: Prof. Ekkehard Beringer

2008-2009 Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – MA Tanár: Kubina Péter

2004-2008 Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – BA Diploma, kiváló minősítéssel Tanár: Szentirmai Antal

Mesterkurzusok: Michaelstein (2006), Brno (2006), Berlin (2010)

Zenekari tevékenység:

2014/3 – 2015/2 Staatstheater Stuttgart, fél állás Tutti

2013 óta Niedersächsische Staatsoper Hannover, Detmolder Kammerorchester, alkalmi kisegítő

2012 óta Musica Assoluta Kammerorchester, kisegítő

2012 Baltic Youth Philharmonie

2011/11 – 2012/8 Philharmonischen Orchester Hagen (Theater Hagen), szólamvezető helyettesi állás

2011 óta Göttinger Symphonie Orchester, kisegítő

2010 - 2012 NDR Radiophilharmonie Hannover, Praktikum

2008 - 2009 Magyar Állami Operaház, Budafoki Dohnányi Zenekar, kisegítő

2007 - 2009 Óbudai Danubia Zenekar, kisegítő 2004/2005 Nyári Zenekari Akadémia, Pommersfelden

2004/2005 Nyári Zenekari Akadémia, Pommersfelden