Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2017. május 30., kedd, Janka és Zsanett napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap

A négyujjas technika

A négy ujjas technikával a játékos minden pozícióban mindegyik ujját használja. A szomszédos ujjak közti távolság minden fekvésben kis szekund, ez az alaptartás.

Az első róla megjelent írás 1820 körülről való, ahol Friedrich Christoph Franke „Anleitung, den Kontrabass zu spielen” címen adja közre gondolatait, azaz iskolát ír. Követői mai napig erre az opusra hivatkoznak, mint az első leírt emlékre, persze úgy tartják, hogy maga a négy ujj használata teljesen elterjedt és természetes volt a korban. (Ne feledjük el, hogy az első három ujjas technikát leíró iskola 1773-ban jelent meg: "Méthode pour apprendre à jouer de la Contrebasse "  egy bizonyos Corrette tollából, ahol 1-2-3 volt az ujjrend.)

Ha az ember mind a négy ujját akarja használni bőgőzni, akkor vagy nagyon nagy keze van, vagy okosan bánik vele. Itt jön be a képbe a balkéz-tartás lehetőségeinek felmérése. Alapvetően két oldalról lehet megközelíteni a dolgot:

az első a használt ujjak száma, a másik a kézfej nyitottsága vagy zártsága.

Zárt tartás pl: a Montag iskola, ahol a kézfej tartja a „formát”, azaz a tartás nem változik, fekvésváltáskor az egész kar mozdul, csak az ujjak közti távolság szűkül vagy nő, attól függően, hogy milyen pozícióban vagyunk.

Nyitott tartás: a kézfej rugalmasabb, szabadon fordulhat, az ujjak puhán billentenek, és ráfordulnak a kívánt hangra: erre jó példa a cseh nagybőgőzés.

A négy ujjas technikában szinte csak a nyitott tartás elképzelhető, egyébként követői már ínhüvely gyulladást kaptak volna. A kézfej nem tartja állandóan a formát, mert az fájdalmat okozna. Cserébe az 1-4. ujj között kapnak egy kistercet, ami nagymértékben könnyít a játékon, mert így radikálisan csökken a fekvésváltások száma.

Nagy meglepetés ért, amikor utána néztem, mennyire elterjedt a módszer: Michael B. Wolf professzor (www.wolfbass.com) immáron több mint 20 éve tanítja a technikát az Universiät der Künste Berlin egyetemen, ahonnan növendékei igen szép számmal nyernek próbajátékot Európa vezető zenekaraiba.

Ami igazán hihetetlen volt számomra, az a tény, hogy a Bécsi Filharmónikusoknál is játszik egy volt növendéke - Bartosz Sikorski - pedig a császárváros nem a rugalmasságáról híres. És persze folytathatnám még a sort, de a lényeg az, hogy Japántól Amerikáig tanulják és tanítják a módszert.

Fontos még, hogy a négy ujjas technika nem összekeverendő az Új Holland Iskolával, habár ott is a négy ujj az alapja a balkéz használatának, de alkalmazói ezen belül is használnak tágfekvéseket alapfekvésekben (1-4. ujjak között nagyterc van)!

Zárásképpen még hozzátenném, hogy egy bizonyos Dr. Nicolai szerint Dragonetti mind a négy ujját használta virtuóz darabjaiban: ezt 1816-ban teszi közzé, amelyet Friedrich Christoph Franke is alátámaszt.

Az igazságot valószínűleg sosem tudjuk meg, de egy biztos: érdemes nyitott szemmel járni, mert lépten-nyomon érhetik meglepetések az embert!