Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2017. május 29., hétfő, Magdolna napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap Nagybőgősök Külföldiek Szavcsenko, Nyikolaj Vaszilijevics

Szavcsenko, Nyikolaj Vaszilijevics

(1900-?) ukrán nagybőgős; 1921-től 1925-ig Taganrogban volt pedagógus. 1925-től Rosztovban, 1933-tól Tbilisziben működött zenekari tagként, az utóbbi helyen a konzervatórium tanáraként is. Kitűnő tanítványai voltak S. Kazarjan és V Gogoberidze. Iskolát szerkesztett. A Moszkvában 1974-ben megjelent Kontrabasz című kötet egyik társszerzője.

 
Drechsler, Franz
(1803-1878) volt, aki, miután végzett, különböző zenekarokban játszott. Szólóműveket komponált a nagybőgő számára, továbbá 15 misét, Requiemet és más egyházi zenét is alkotott.Housé fellépése és működése mérföldkő a nagybőgő történetében. Munkásságával elévülhetetlen és eléggé nem becsülhető érdemeket szerzett a hangszernek és játéktechnikájának fejlődésében.


 
Michol, Jean
A Quebec Simphony Orchestra volt tagja, jelenleg tanít Quebecben.


 

Rollez, Jean-Marc
1931. július 7-ikén született, és zenei tanulmányait kilencéves korában kezdte zongorán. Hamarosan áttért azonban a nagybőgőre, és Párizsban a konzervatóriumban J. D. Boussagol tanítványaként 1953-ban elsődíjas kitüntetéssel végzett.belépett Monte Carlo Nemzeti Operájába, majd a Francia Rádió és Televízió Filharmonikus Zenekarába. Ezután francia nagyzenekarokban játszott, végül a párizsi Nagyopera szólóbőgőse lett.Nemzetközileg elismert pedagógus.1978-tól a Párizsi Nemzeti Konzervatórium professzora. Azonkívül, hogy Párizsban a Conservatoire professzora, számos nemzetközi szemináriumot vezetett és vezet rendszeresen hazájában (Firmignyben 198l-l983-ban, Montbrisonban 1984-ben, továbbá Nizzában és Párizsban is). Külföldi szemináriumainak, mesteriskoláinak színhelyei: Montreux (Svájc), Koppenhága, Odensee, Aalbord (Dánia), Shawnigan (Kanada), Cincinnati, Aspen, Bloomington, New York (Egyesült Államok), Arvika (Svédország), Man szigete (Anglia). Gyakran szerepel zsűritagként nemzetközi fesztiválokon, versenyeken. Iskolája Le Contrabassiste virtuose címen három kötetben jelent meg.Széles skálájú repertoárja Dittersdorftól a kortárs zenéig terjed. Eddig három hanglemeze készült el. Ezek közül az elsőnek az az érdekessége, hogy egy Gasparo da Saló nagybőgőn játszotta. (Közelebbi leírás hiányában az látszik valószínűnek, hogy a párizsi konzervatórium hangszermúzeumában található, 1580-ban készült négyhúros hangszerről van szó.)Kritikái egyöntetűen dicsérik művészetét. Le Figaro: ?ez a hangszer úgy énekel, akár egy gordonka. Jean-Marc Rollez szonoritása elragadó." La Voix du Hord: ?Ez a virtuóz teljesítmény hosszú időre emlékezetünkbe vésődik." Cologne: ?Jean-Marc Rollez a zene művészetének egy rendkívüli képviselője." Harmonie: ?Jean-Marc Rollez egyszerűen elragadó."


 

Dall?Aglio, Artimeo
(1840-?) a parmai konzervatóriumban végzett Montanarinál. Kétrészes iskolája igen népszerű volt Olaszországban. A négyhúros nagybőgőt ő vezette be Pesaróban.


 
Karr, Garry
Los Angelesben született 1941. november 20-ikán. Apja, nagyapja és a család más tagjai is nagybőgősök voltak. Családi hagyomány volt tehát ez a hangszer, amit az ifjú Garry először nagyapjától, majd Hermann Reishagentől, később Warren Benfieldtől és Stuart Sankeytől tanult.Zenei karrierje 1962-ben kezdődött, amikor már szólistaként a New York-i Filharmonikusok kíséretével és Leonard Bernstein vezényletével a televízióban lépett fel. Ezután számos koncertet adott az Egyesült Álla?mokban és Kanadában. 1964-ben európai turnén vett részt, amelynek során Németországban, Angliában, Hollandiában, Franciaországban és Svájcban koncertezett. Koncertjeit a már Kuszevickij által is használt 1612-ből származó Amati-nagybőgőn adja.Szabad idejében pedagógiai tevékenységet is végez. Így az USA-ban és Kanadában több egyetem zenei tagozatán tanított. 1967-ben alapította meg az International Institute for the String Basst a Madison Egyetem (Wisconsin) keretében. Ennek kiadványa a havonként megjelenő The Bass Sound Post című nagybőgős-szaklap.Számos hanglemez szólistája, ezeken keresztül az egész világon megismerhették briliáns játékát. Karr számos zeneszerzőt megihletett, így Alec Wilder, Günther Schuller, Hans Werner Henze s mások írtak és ajánlottak neki versenyműveket. Nevezetes repertoárszáma volt tanárának, Reishagennek Paganini Mózes-fantáziajából készült átirata.BARKER, Edwin (1956-) Tucsonban (Arizona) született, és már kilenc?éves korában megkezdte nagybőgőtanulmányait New Yorkban. 1976-ban kitüntetéssel végzett a New England Conservatory of Musicban, ahol Henry Portnoi tanítványa volt. Egyidejűleg megkapta a Chadwick-érmet is. Már tanulmányai idején tagja volt a New Yorki Filharmonikus Zenekarnak, valamint szólóbőgősként működött a Lake George Opera zenekarában. 1977-től a Boston Symphony Orchestra, majd a következő évtől kezdve a Chicago Symphony Orchestra szólóbőgőse lett. Egyidejűleg rendszeresen közreműködik a Boston Symphony Chamber Players kamarazenekarban és a kortárs zene propagálására alakult zenei csoportosulásban is.Ekkor már előadója és szakfelügyelője több amerikai konzervatórium?nak. 1981-ben meghívást kapott Bostonba az ottani szimfonikus zenekar fennállásának századik évfordulóján rendezett ünnepségekre. A díszhang?versenyen Kuszevickij ismert versenyművét játszotta, ezzel is emlékezve az együttes egykori nagynevű karmesterére. Rendszeresen koncertezik zenekari kísérettel az Egyesült Államok egész területén. Részt vett Norvégiában a Bergeni Zenei Fesztiválon. New Yorkban 1984. május 2-ikán a Carnegie Recital Hallban adott koncertjének műsora: E. Bloch: Ima a Zsidó életből című ciklusból, Schubert: Arpeggione-szonáta, H. W. Henze: S. Biagio 9 Agosto ore 1207, G. Bottesini: h-moll nagybőgőverseny.Kritikusai igen kedvezően értékelik művészetét: The Boston Globe, 1981: ?Ő rendelkezik mindazzal, ami egy nagy művészre jellemző: tónus, technika, temperamentum, nyugalom, kitűnő ritmus és remek koncep?ció. " The Boston Globe, 1982: ?Játéka beszédes, lírai, abszolút biztos, frazírozása hajlékony és természetes, akár egy nagy énekesé."NEUBERT, David Kaliforniában nőtt fel. Az Eastman School of Musicban és a Texasi Egyetemen (Austin) tanult, majd több zenekar szólamvezetője volt. Szólistaként is fellép, és több hanglemezt is készített már. 1984 óta a Texasi Egyetem professzora, de sok más helyen is vezet mesterkurzusokat. A világszerte mintegy 2500 nagybőgőst egyesítő Nemzetközi Nagybőgős Társaság elnöke.


 

Schlufter, Friedrich
(1840-1910) Sonderhausenben Simontól tanult nagybőgőzni, Stein pedig a zeneelméletbe vezette be. 1861-től Baden-Badenben kilenc évig folyamatosan Bottesinivel működött együtt zongorakísérőként. Bottesini felismerte benne a rendkívüli tehetséget, és rendszeres tanácsaival segítette. Így ő tekinthető Bottesini egyetlen növendékének. Elsősorban zenekari játékos volt, de elismert szólistának is számított.A legjobb Bottesini-előadóként jegyezték fel nevét. 1880-tól a helybeli Operaház tagja volt.