Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2017. október 18., szerda, Lukács napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap Nagybőgősök Külföldiek Mironyenko, Jurij

Mironyenko, Jurij

(1914-) ukrán származású nagybőgős; Ogyesszában a konzervatórium tanára és a Filharmonikus Zenekar tagja volt.

 
Andersen, Anton Jörgen
(1845-1926) gordonkaművész és -tanár volt, de nagybőgőt is tanított harmincöt éven keresztül. Néhány eredeti szerzeménye is készült a nagybőgő számára.STANEK, Eduard (1885-?) a bécsi Zeneakadémián tanult. Ennek alap?ján eleinte 1-2-4 ujjrendszer alapján tanított, de később Bottesini nyo?mán áttért az olasz 1-3-4 ujjrendszerre.


 
Ivanovic, Kosta
Szerb nagybőgős. A Vajdasági Filharmonikus Zenekar szólóbőgőse.


 

Kopriva, Karel
(1930-) morva nagybőgős és pedagógus, aki tanulmányait 1951-ben fejezte be R. Tulaceknél Brnóban. 1961 és 1965 között ugyanitt volt tanár, majd az 1965-től 1973-ig Havannában színházi muzsikus.


 

Weidig, Max
(1879-?) Hugo Keyl tanítványaként végzett 1899-ben, majd Drezdában az Operaház zenekarának szólóbőgőse volt.


 
Karr, Garry
Los Angelesben született 1941. november 20-ikán. Apja, nagyapja és a család más tagjai is nagybőgősök voltak. Családi hagyomány volt tehát ez a hangszer, amit az ifjú Garry először nagyapjától, majd Hermann Reishagentől, később Warren Benfieldtől és Stuart Sankeytől tanult.Zenei karrierje 1962-ben kezdődött, amikor már szólistaként a New York-i Filharmonikusok kíséretével és Leonard Bernstein vezényletével a televízióban lépett fel. Ezután számos koncertet adott az Egyesült Álla?mokban és Kanadában. 1964-ben európai turnén vett részt, amelynek során Németországban, Angliában, Hollandiában, Franciaországban és Svájcban koncertezett. Koncertjeit a már Kuszevickij által is használt 1612-ből származó Amati-nagybőgőn adja.Szabad idejében pedagógiai tevékenységet is végez. Így az USA-ban és Kanadában több egyetem zenei tagozatán tanított. 1967-ben alapította meg az International Institute for the String Basst a Madison Egyetem (Wisconsin) keretében. Ennek kiadványa a havonként megjelenő The Bass Sound Post című nagybőgős-szaklap.Számos hanglemez szólistája, ezeken keresztül az egész világon megismerhették briliáns játékát. Karr számos zeneszerzőt megihletett, így Alec Wilder, Günther Schuller, Hans Werner Henze s mások írtak és ajánlottak neki versenyműveket. Nevezetes repertoárszáma volt tanárának, Reishagennek Paganini Mózes-fantáziajából készült átirata.BARKER, Edwin (1956-) Tucsonban (Arizona) született, és már kilenc?éves korában megkezdte nagybőgőtanulmányait New Yorkban. 1976-ban kitüntetéssel végzett a New England Conservatory of Musicban, ahol Henry Portnoi tanítványa volt. Egyidejűleg megkapta a Chadwick-érmet is. Már tanulmányai idején tagja volt a New Yorki Filharmonikus Zenekarnak, valamint szólóbőgősként működött a Lake George Opera zenekarában. 1977-től a Boston Symphony Orchestra, majd a következő évtől kezdve a Chicago Symphony Orchestra szólóbőgőse lett. Egyidejűleg rendszeresen közreműködik a Boston Symphony Chamber Players kamarazenekarban és a kortárs zene propagálására alakult zenei csoportosulásban is.Ekkor már előadója és szakfelügyelője több amerikai konzervatórium?nak. 1981-ben meghívást kapott Bostonba az ottani szimfonikus zenekar fennállásának századik évfordulóján rendezett ünnepségekre. A díszhang?versenyen Kuszevickij ismert versenyművét játszotta, ezzel is emlékezve az együttes egykori nagynevű karmesterére. Rendszeresen koncertezik zenekari kísérettel az Egyesült Államok egész területén. Részt vett Norvégiában a Bergeni Zenei Fesztiválon. New Yorkban 1984. május 2-ikán a Carnegie Recital Hallban adott koncertjének műsora: E. Bloch: Ima a Zsidó életből című ciklusból, Schubert: Arpeggione-szonáta, H. W. Henze: S. Biagio 9 Agosto ore 1207, G. Bottesini: h-moll nagybőgőverseny.Kritikusai igen kedvezően értékelik művészetét: The Boston Globe, 1981: ?Ő rendelkezik mindazzal, ami egy nagy művészre jellemző: tónus, technika, temperamentum, nyugalom, kitűnő ritmus és remek koncep?ció. " The Boston Globe, 1982: ?Játéka beszédes, lírai, abszolút biztos, frazírozása hajlékony és természetes, akár egy nagy énekesé."NEUBERT, David Kaliforniában nőtt fel. Az Eastman School of Musicban és a Texasi Egyetemen (Austin) tanult, majd több zenekar szólamvezetője volt. Szólistaként is fellép, és több hanglemezt is készített már. 1984 óta a Texasi Egyetem professzora, de sok más helyen is vezet mesterkurzusokat. A világszerte mintegy 2500 nagybőgőst egyesítő Nemzetközi Nagybőgős Társaság elnöke.


 

Keyl, Hugo
(1865-1906) 1885-ben végzett, és 1891-től a konzervatórium tanára lett. Kitűnő tanítványa, Max Weidig 1899-ben végzett, és a Drezdai Operaház szólistája volt.