Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2017. június 29., csütörtök, Péter és Pál napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap Nagybőgősök Külföldiek Andersen, Anton Jörgen

Andersen, Anton Jörgen

(1845-1926) gordonkaművész és -tanár volt, de nagybőgőt is tanított harmincöt éven keresztül. Néhány eredeti szerzeménye is készült a nagybőgő számára.STANEK, Eduard (1885-?) a bécsi Zeneakadémián tanult. Ennek alap?ján eleinte 1-2-4 ujjrendszer alapján tanított, de később Bottesini nyo?mán áttért az olasz 1-3-4 ujjrendszerre.

 
Gianotti, Pietro
Luccában (Itália) született a XVIII. század elején. Fiatalon Párizsba került. Ott tanult, mégpedig nem kisebb személyiségtől mint Rameau-tól. 1733-tól 1758-ig Montéclair utóda volt az opera zenekarában. A legelső művészek egyikének számít, aki szólistaként is fellépett Párizsban. Ott is halt meg 1765-ben. Elméleti munkája: La guide du Compositeur. Számos kompozíciója ismert, de műveiben a nagybőgőt nem használta szólisztikus szerepben.


 
Barberi, Francesco de
(1827-1885) Palermoban volt tanár. Ennek legkitűnőbb tanítványa és utóda: BARBERI Carmelo de


 

Levine, Julius
A Mannes College of Music tanára.


 

Bubenicek, Miloslav
(1958-) 1985-ben részt vett Markneukirchenben a nemzetközi versenyen.


 
Radukanov, Encso Petrov
(1946-) Tosev utóda a tanári székben.Pedagógiai munkája mellett zenekari tag, de sokat koncertezik is igen széles körű repertoárral. Az 1972-ben Pozsonyban tartott fesztiválon zenekari kísérettel játszotta Mozart D-dúr hegedűversenyének átiratát.


 

Sperger, Johann Matthias
A kitűnő művész, virtuóz szólista és zeneszerző 1750. március 23-ikán született Feldsbergben (ma Valtice, Csehország).Első zenei képzését szülőhelyén kapta. 1767-ben Bécsbe költözött tanulmányainak folytatása céljából, ahol valószínűleg Pischlberger lett a mestere. (Erre abból következtethetünk, hogy hagyatékában Pischlberger által dedikált kottákat találtak.) Pischlberger 1770-ben jött vissza Bécsbe. Sperger ekkor húszéves volt és aligha találhatott volna nála jobb mestert. Egyidejűleg J. G. Albrechtsbergertől zeneelméletet is tanult.Először Pozsonyban Batthyány püspök zenekarában kapott állást, és ott dolgozott az 1777-83-as években. Ugyanebben a zenekarban játszott rövid ideig J. Kampfer, valamint haláláig, 1781-ig Anton Zimmermann is mint első hegedűs és koncertmester. A Pozsonyban eltöltött hat év Sperger életének egyik legtermékenyebb időszaka volt. Itt írta koncertjei közül az első hatot. Arról, hogy ezek itt bemutatásra kerültek volna, nincsenek adatok, bár ez elképzelhető, mert minden szükséges közreműködő rendelkezésre állt.Sperger ugyanebben az időben már másutt is adott koncerteket. Így első hangversenye Bécsben 1778. december 20-ikán volt, melyen egyik saját versenyművét is bemutatta, továbbá egyik szimfóniája is előadásra került. 1779-től ő is tagja lett a Tonkünstler Sozietátnek. 1781-ben Brnoban koncertezett egy öthúros nagybőgőn; itt később még további fellépései is voltak.Az 1783-86-os éveket Gyepűfüzesen (ma: Fidisch, Burgenland) töltötte, ahol Erdődy László gróf szolgálatában állt, mint zenekari muzsikus. Némely feltételezések szerint innen Eszterházára, Haydn zenekarához szerződött volna, erről azonban semmiféle bizonyíték sem áll rendelkezésre. Pelczar szerint viszont Sperger először Eszterházán, Haydn zenekarában dolgozott. Erről sincs azonban komolyan vehető adat.Az 1786-1789-es években ismét Bécsben találjuk, innen indult hangversenykörútjaira. 1788. január 26. és február 18. között Berlinben hét ízben játszott II. Frigyes Vilmos király jelenlétében, ami akkor csak a legkitűnőbbeknek adatott meg. Ugyanezen év decemberében Bécsben is volt két koncertje, továbbá Prágában, Ludwigslustban, Ansbachban, Pas-sauban és Drezdában. 1789-ben Parmában, Bolognában és Triesztben is fellépett. Ezeken a helyeken főleg saját műveiből játszott.1789-ben Schwerinbe (Ludwigslust) szerződött, ahol Franz von Mecklenburg zenekarának tagja volt huszonöt éven keresztül. Itt sokoldalú zenei tevékenységet folytatott. A koncertezés és a zenekari játék mellett például orgonán mutatta be saját szerzeményeit, preludiumokat, korálokat stb. ludwigslusti tartózkodása alatt koncertezett még Lübeckben, Berlinben, Lipcsében és Bécsben is.Neki is, akár sok más tehetséges zeneszerzőnek, az volt a sorsa, hogy "elveszett a nagyok árnyékában". 1812. május 13-ikán halt meg Ludwigslustban. Ugyanezen hónap 26-ikán Cammer Musicus Erster Kontrabass Sperger emlékére gyászmise keretében Mozart Requiemjét játszották el.nagybőgőre 19 versenyművet és két tucat további darabot komponált. Ezeken kívül írt 45 szimfóniát, különböző hangszerekre szánt versenyműveket, vonósnégyeseket, áriákat, templomi zenét stb., melyek jobbára ismeretlenek maradtak.A Ludwigslust előtti időben öt-, később négyhúros hangszeren játszott, melyek többnyire terc-kvarthangolásúak voltak. Leggyakoribb hangolásai A-D-Fisz-A, Fisz-H-E-A vagy B-Esz-G-C, ritkábban F-A-D-Fisz, valamint C-F-A-C voltak. Kvarthangolásban (E-A-D-G) mindössze három cassatiója íródott. Két nagybőgője volt: egyik koncertjátékra "finom és drága húrokkal", a másik zenekari játékra.Halála után szinte teljesen megfeledkeztek róla. Több mint fél évszázaddal ezelőtt, 1940. június 20-ikán Franz Ortner müncheni nagybőgőművész előadta Nürnbergben Sperger A-dúr koncertjét, és ezzel elindította Sperger újrafelfedezésének folyamatát. Egyidejűleg R. Malaric több Sperger-művet is kiadott.Jelenleg Prof. Klaus Trumpf kiadója Sperger műveinek, ezeket T-jegyzékszámmal látja el. A Sperger művek virágkorukat élik, mivel egy-két bőgős igen csak gondoskodik róla. Legkiemelkedőbben Prof. Klaus Trumpf, aki 2003-ban megrendezte az első Johann Matthaias Sperger versenyt, ami azóta minden második évben kerül megrendezésre, igen magas szakmai színvonallal. Jelenleg Prof. Klaus Trumpf kiadója Sperger műveinek, ezeket T-jegyzékszámmal látja el.